Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2024

Αγωνία για την ενδεχόμενη κατάργηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά

Πέμπτη, 23 Ιανουάρίου 2014

Το Μάιο του 2011, δεκαπέντε χρόνια μετά τη διακοπείσα ακτοπλοϊκή σύνδεσης της Μονεμβάσιας με το λιμάνι του Πειραιά, τα Κύθηρα, τα Αντικύθηρα και την Κρήτη, το Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο "Βιτζέντος Κορνάρος" της εταιρία "Λ.Α.Ν.Ε.", θυγατρική της ΑΝΕΚ συμφερόντων Βαρδινογιάννη, μπήκε στη γραμμή, μετά από απόφαση του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας. Πρωτεργάτης για την ακτοπλοϊκή επανασύνδεση της Μονεμβάσιας με τον Πειραιά και την Κρήτη ήταν ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Λακωνίας, κ. Δημήτρης Πολλάλης. Εξ αρχής, η πληρότητα του πλοίου ήταν ικανοποιητική, με κορύφωση της κινητικότητας ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες. Σύμφωνα με την τότε υπογραφείσα σύμβαση, η Λ.Α.Ν.Ε. θα έπρεπε να εξυπηρετεί τη γραμμή έως το έτος 2016, έχοντας ως συμβατική υποχρέωση -εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος- να αντικαταστήσει το πλοίο με άλλο νεώτερο κατηγορίας 2 και για να πάρει το συγκεκριμένο δρομολόγιο είχε καταθέσει εγγυητική επιστολή 1,5 εκ ευρώ. Μέχρι τις 31/12/2013 το "Βιτζέντος Κορνάρος" εκτελούσε κανονικά τα σχετικά δρομολόγια όπου και απεσύρθη για την ετήσια συντήρησή του, χωρίς όμως να προβλεφθεί η αντικατάστασή του. Σήμερα τα δρομολόγια του πλοίου έχουν διακοπεί πλήρως, γεγονός που έχει επιφέρει μεγάλη αναστάτωση κυρίως στα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα, ενώ παράλληλα φημολογείται ότι η Λ.Α.Ν.Ε. επικαλείται τους δικούς της λόγους για την πρόωρη λύση της σύμβασης, με το επιχείρημα ότι η γραμμή αυτή δεν είναι πλέον οικονομικά συμφέρουσα. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι το Υπουργείο πρέπει να συναινέσει. Έχει υποχρέωση το Υπουργείο αλλά και ο ίδιος ο Υπουργός Ναυτιλίας, να εξαντλήσει κάθε νόμιμο μέσο προς την εταιρεία, ώστε οι συμβατικές υποχρεώσεις της Λ.Α.Ν.Ε. να τηρηθούν στο έπακρο και να συνεχίσει το πλοίο να εξυπηρετεί απρόσκοπτα τη γραμμή. Λόγω της διαμορφωθείσας κατάστασης, τόσο οι κάτοικοι όσο και οι εμπλεκόμενοι τουριστικοί φορείς των Κυθήρων και των Αντικυθήρων καθώς επίσης και της Λακωνίας, παρακολουθούν με αγωνία και προβληματισμό τις εξελίξεις γύρω από το φλέγον θέμα της ενδεχόμενης κατάργησης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με τον Πειραιά, το Γύθειο και την Κρήτη. Αξίζει να σημειωθεί ότι η σύμβαση των Κυθήρων-Αντικυθήρων είναι η μοναδική εκ του συνόλου των αντιστοίχων επιδοτούμενων συμβάσεων νησιών, που μεθοδεύεται να καταργηθεί. Καταργώντας αυτή τη θαλάσσια σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά και ως εκ τούτου και τη σύμβαση της Λ.Α.Ν.Ε. με το Υπουργείο, ο εφοπλιστής θα πάρει πίσω το 1,5 εκ ευρώ που είχε καταθέσει ως εγγυητική επιστολή στο ελληνικό κράτος προκειμένου να πάρει τη γραμμή και την επιδότηση, ενώ ταυτόχρονα απαλλάσσεται της υποχρέωσης να βάλει στην γραμμή νεότερης κατασκευής πλοίο, αφού η συμβατική του υποχρέωση ήταν να το πράξει εντός του 2014. Είναι ξεκάθαρο ότι η συνεχής βελτίωση των συγκοινωνιακών και επικοινωνιακών δυνατοτήτων μεταξύ των νησιών είναι εξαιρετικά σημαντική και οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις οφείλουν να λειτουργούν με γνώμονα τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών. Η τακτική ακτοπλοϊκή σύνδεση είναι η βασική συγκοινωνία των νησιών μας, αφού το πλοίο αποτελεί, στις περισσότερες περιπτώσεις, το μόνο, όχι απλώς ένα μέσο μεταφοράς. Μέσω της κανονικότητας και συχνότητας των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, εξασφαλίζεται η προμήθεια των πρώτων υλών και των βασικών αγαθών στα νησιά, ενώ ταυτόχρονα προωθείται η τουριστική τους ανάπτυξη. Το οποιοδήποτε ενδεχόμενο κατάργηση της γραμμής και της οριστικής διακοπής της σύνδεσης του πλοίου με τον Πειραιά και την Κρήτη, θα επηρεάσει σημαντικά την τουριστική κίνηση της Λακωνίας, των Κυθήρων και της Μεσσηνίας. Είναι σαφές ότι το σύνολο των επιβατών που διακινούνται από Πειραιά και κυρίως από Κρήτη, αποκλείεται να μεταβούν οδικά στη Νεάπολη χρησιμοποιώντας την τοπική σύνδεση προς τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα. Η τοπική σύνδεση, Νεάπολη - Κύθηρα - Αντικύθηρα εξυπηρετείται άριστα με το Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο "ΠΟΡΦΥΡΟΥΣΑ" και σε καμία περίπτωση δεν έχει σχέση με τις άλλες γραμμές σκοπιμότητας (Πειραιά, Γύθειο, Κρήτη κ.λπ.) και όλοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να συνεχιστεί απρόσκοπτα, ως καθημερινή τοπική σύνδεση και μόνο. Προκειμένου να υπάρξει σταδιακή ανάπτυξη και ανάκαμψη και για να μην ερημώσει τουριστικά ο τόπος μας, θα πρέπει να έχουμε τακτική, συχνή και βιώσιμη ακτοπλοϊκή σύνδεση με όλους τους λιμένες σκοπιμότητας και ζωτικότητας, όπως είναι ο Πειραιάς, το Γύθειο, τα Κύθηρα, η Κρήτη αλλά και οι Κυκλάδες. Επειδή η Λακωνία και τα Κύθηρα είναι προορισμοί που στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό και κατά κύριο λόγο στην προσέλκυση επισκεπτών από την εγχώρια τουριστική αγορά, η περίσταση φέτος επιβάλλει τη συνέχιση αυτής της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, η οποία θα παίξει σημαντικό και καθοριστικό ρόλο στην περαιτέρω τουριστική κίνηση αλλά και θα βοηθήσει στην άρση της εποχικότητας που πλήττει χαρακτηριστικά την περιοχή. Τελικά, όλοι αυτοί που αποφασίζουν για εμάς, χωρίς εμάς, θα πρέπει να καταλάβουν ότι η τυχόν απομάκρυνση του καραβιού από τη γραμμή, θα θεωρηθεί ως μεγάλος παραλογισμός, υποβαθμίζοντας έτσι το τουριστικό προϊόν της νότιας Πελοποννήσου και των Κυθήρων, στην παρούσα φάση της απρόβλεπτης και παρατεταμένης οικονομικής συγκυρίας που έχει οδηγήσει σύσσωμο τον τουριστικό κλάδο σε έναν μεγάλο αγώνα επαγγελματικής υπόστασης και επιβίωση. Δημήτρης Ε. Πολλάλης Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδοχείων Λακωνίας Σύμβουλος Διοικούσας Επιτροπής Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος